Spring, spring, spring!

Mitt bästa träningsrelaterade tips just nu lagom till våren är såklart löpning. Konditionsträning är alltid användbart, samtidigt som du stärker upp andra muskler i kroppen. En bra kondition är resultatet av mycket vilja, ork och jäklar anamma och kommer tyvärr inte som ett brev på posten.
 
Löpning 20-25 minuter några gånger i veckan är en bra start för att komma igång med löpningen. Till en början sägs det att man bör springa 1 km på 5 min, alltså ”snacktempo”. Var beredd på stela vadmuskler, benhinnor och känningar i revbenen.
 
När du väl kommit igång med din löpning är ett annat sätt för att förbättra ditt flås intervallträning dvs. att under en utsatt sträcka ha en tempoväxling och sedan snabbt återhämta sig efter. Sträckan och antal sek/min för återhämtning varierar. Lättast att mäta upp detta kan vara på en idrottsplats/löparbana. För bästa resultat, tänk på:
 
• Skor. Det är definitivt värt att investera i ett par bra löparskor med rätt dämpning och stöd för just dig. Har du fel skor är risken att du på sikt drar på dig skador i både rygg och knän.
• Ät och drick. Konditionsträning förbränner så förse dig med energi i förväg och snabbt efter. Bananas are not only for monkeys;)
• Hållning. Med en bra hållning får du mer driv i löpningen och förbättrar din löpstil.
• Välj underlag. Kuperad terräng är att föredra för mer variation. Backar är perfekt för att få upp puls och flås. Återigen blir ditt val av skor väldigt viktigt, speciellt om underlaget är mer stumt. Ojämnt underlag är dessutom väldigt bra för att stärka muskulaturen i våra fossingar.
• Reflexer! Syns du inte så finns du inte. Ni som har körkort eller börjat övningsköra vet hur lite man syns utan reflexer. De är helt klart att föredra om du beger dig ut i mörker.
• Sällskap. Att ha en eller flera vänner med sig i spåret kan vara motiverande och väldigt kul. Sätt upp ett mål tillsammans t.ex. att förbättra er tid på en viss löpslinga och sporra varandra.
 
Att tillsammans med sina vänner ha ett mål med sin löpning kan vara väldigt motiverande, inte minst vid målgången. En rolig sak som jag gjort 3 år i rad är att löpa Vårruset.
 
Vårruset går 27-28 maj i Stockholm, vid universitetet och är en riktig folkfest! Gruppträningsinstruktörer håller uppvärmning, Peter Siepen är speaker och sen är det en härlig löptur á 5 km runt med musik och vattendepåer här och där. Lagom i mål hämtar man ut en härlig picknickkorg och äter med sina medlöpare, om man anmält en grupp.
 

/Sara Rensfeldt. Har fått den äran att bidra med blogginlägg och ska med min bakgrund inom främst friidrott, tennis och såklart Cheerleading  (Twisters Sr A, SM-brons 08 och 09) samt tränarroll dela med mig av lite användbar erfarenhet. Idag finner ni mig på Flex Sports Club i Älta där jag arbetar som receptionist och gruppträningsinstruktör. Att få arbeta heltid med allt träningsrelaterat gör mig lycklig! Jag ser dagligen folk som når sina väldigt olika mål gällande allt från att bygga muskler, gå ner i vikt, öka rörlighet, förbättra konditionen eller bara njuta av gemenskapen. Njut av din träning, den ger så mycket och håller i sig länge om du vill och blir viktigare med åren.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0