Barefoot-like run

Har ni hört talas om Nike Free Run? Det är skor som är designade efter foten och ska ge en mycket friare känsla när man springer. Det är mycket mindre dämpning och de är väldigt böjbara och rörliga. Känns lite som att springa barfota, fast stabilare. Använder man skorna under en längre tid bygger man upp muskler i foten som man i vanliga skor inte använder. Tanken är alltså att låta foten jobba mer istället för skon. 
 
Bakgrunden bakom detta, har jag hört, är att ett lag inte längre ville köpa Nike's skor då de tyckte att deras skor fick dom att tappa muskler i fötterna, de sprang hellre barfota för att bygga upp. Jag vet inte om det var exakt så men Nike började i alla fall att göra skor som tillgodoser det behovet och det var så Nike Free Run skapades!
 
Nu till olika variationer inom skokonceptet. Det finns självklart olika modeller som det alltid gör med skor som är olika utformade efter fötter, men sen finns det också olika tjocklek och grad av dämpning. Om man är helt ny inför det här konceptet kan det vara klokt att starta med skon som har mest dämpning (5.0) för att undvika skador. Det finns sedan 4.0 och 3.0 som dämpar lite mindre. Jag har själv precis köpt ett par Nike Free Run+ 3 5.0 (trean står för vilken modell det är). 
 
Nike är själva väldigt tydliga med att man ta hänsyn till sin kropp och börja använda skorna lite och sen trappa upp. Om kroppen säger ifrån ska man lyssna. Det är väldigt viktigt att komma ihåg då det är ovant för oss med så lite dämpning när man springer. Man skulle inte ta en springrunda i Nfinitys direkt... Jag har bara sprungit och gått några gånger i mina hittills men kände direkt hur foten fick jobba. I fortsättningen ska jag varva dem med mina vanliga joggingskor tills jag känner mig bekväm att köra bara Nike Free. Jag har haft lite problem med fötter och knän tidigare så jag måste vara extra försiktig. Tror dock att de kan hjälpa mig mycket om jag använder dem rätt. Till en början är de perfekta att använda till och från träning och när man power walkar. Återkommer om hur det funkar när jag använt dom ett tag!
 
Nu tänker jag avsluta den här genomgången på samma sätt som Nike själva gör på sin hemsida
After all, we want you to run Free and train Free—but we also want you to run and train smart.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0